ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnegoDrukuj informacjęSprawa: Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego

Szczegóły informacji

Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego

Wydział: Urząd Stanu Cywilnego

Ogłoszono dnia: 2021-10-07 14:37:20

Termin załatwienia

Wnioski o sprostowanie/uzupełnienie załatwiane są bez zbędnej zwłoki; jeżeli jednak załatwienie sprawy wymaga postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia podania. Po sprostowaniu/uzupełnieniu aktu stanu cywilnego wnioskodawca otrzymuje odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

Osoba kontaktowa

Magdalena Jaroszek

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy Zwierzyn ul. Wojska Polskiego 8 66-542 Zwierzyn

Telefon kontaktowy

957617580

Adres e-mail

ugminy@zwierzyn.pl

Sposób załatwienia

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
  • osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy
  • inna osoba, która ma w tym interes prawny
  • prokurator

Miejsce odbioru

Urząd Gminy Zwierzyn ul. Wojska Polskiego 8 66-542 Zwierzyn

Wymagane Dokumenty

  • wniosek o sprostowanie/uzupełnienie aktu stanu cywilnego
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej
  • wnioskując o uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów archiwalnych, do wniosku należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis, lub uwierzytelnioną przez właściwy organ reprodukcję tych materiałów
  • w zależności od okoliczności sprawy wnioskodawca może zostać poproszony o przedłożenie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, jeżeli w państwie jego wystawienia jest on uznawany za dokument stanu cywilnego lub innego dokumentu zagranicznego potwierdzającego stan cywilny, wydanego w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli zawierają one dane, które podlegają sprostowaniu, stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych
Dokumenty w języku obcym składa się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez: tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)  lub konsula.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium RP dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium RP.  

Nie wymagają tłumaczenia odpisy skrócone aktów urodzeń, małżeństw i zgonów na drukach wielojęzycznych wystawione zgodnie z Konwencją nr 16 dotyczącą wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego, sporządzoną w Wiedniu 8 września 1976 r.

Opłaty

Za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany w wyniku sprostowania lub uzupełnienia dokonanego na wniosek - 39 zł 

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji odmownej. Odwołanie wnosi się do Wojewody Lubuskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który  wydał decyzję.

Uwagi

Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Jeżeli sprostowanie aktu stanu cywilnego jest niemożliwe na podstawie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub innych aktów stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo zagranicznych dokumentów stanu cywilnego – sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje sąd.
Akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, uzupełnia kierownik urzędu stanu cywilnego, który go sporządził, na podstawie innych aktów stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego prowadzonych dla tego aktu i innych dokumentów mających wpływ na stan cywilny osoby.
Uzupełnienia aktu zgonu dokonuje sąd, jeżeli akt zgonu nie zawiera daty lub godziny zgonu, a dane te nie wynikają z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego stanowiących podstawę sporządzenia aktu zgonu.

Podstawa prawna

Podstawa prawna: art. 35 lub 37 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz.709).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Zwierzyn
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-10-07
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Magdalena Jaroszek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-10-07 14:24:03
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Mateusz Ostapiuk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-10-07 14:37:20
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Mateusz Ostapiuk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-10-07 14:55:59
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
408 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony