ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Dowody osobisteDrukuj informacjęSprawa: Dowody osobiste

Szczegóły informacji

Dowody osobiste

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Samodzielne stanowisko d/s ewidencji ludności i dowodów osobistych

Ogłoszono dnia: 2021-05-26 10:37:15

Termin załatwienia

30 dni

Osoba kontaktowa

Bogumiła szymczak

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy Zwierzyn

Telefon kontaktowy

957617580

Adres e-mail

ugminy@zwierzyn.pl

Sposób załatwienia

Wypełniony i podpisany własnoręcznie przez wnioskodawcę wniosek o wydanie dowodu osobistego w wersji papierowej składa się osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego (pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej
zamieszkujący na jej terytorium) może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin z wyjątkiem:
• osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której
wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. W tym przypadku przy składaniu wniosku jest
wymagana obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła 5 lat.
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców. W tym przypadku przy składaniu wniosku jest wymagana obecność osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie.
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie nie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której
wniosek składa opiekun prawny. W tym przypadku przy składaniu wniosku jest wymagana obecność
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie.
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator . W tym przypadku
przy składaniu wniosku jest wymagana obecność osoby ubezwłasnowolnionej częściowo.
W sytuacji gdy osoba nie ma możliwości złożenia wniosku w sposób przedstawiony powyżej z powodu
choroby, niepełnosprawności lub innej nie dającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia o tym organ gminy, który zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby jeżeli pozwalają na to okoliczności w jakich się ona znajduje.
W tym przypadku odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Przy odbiorze dowodu osobistego wydanego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, jej obecność nie jest obowiązkowa, jeżeli była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy albo nie ukończyła 5 roku życia.
Odbiór dowodu osobistego potwierdza się wpisując datę oraz składając czytelny podpis na formularzu odbioru dowodu osobistego.
W razie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego należy niezwłocznie osobiście zgłosić ten fakt organowi dowolnej gminy a przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
- upływu terminu ważności dowodu osobistego – z wnioskiem o jego wydanie należy wystąpić co
najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności,
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego – z wnioskiem o jego wydanie należy wystąpić niezwłocznie,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy
zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza – z wnioskiem o jego wydanie należy wystąpić niezwłocznie,
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym
identyfikację jego posiadacza – z wnioskiem o jego wydanie należy wystąpić niezwłocznie,
- przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę
trzecią znalezionego dowodu osobistego,
- zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
Załatwianie spraw drogą elektroniczną
Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jest wnoszony do organu dowolnej gminy.
Do ww. wniosku załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą takie same wymogi jak fotografia dołączana do wniosku w wersji papierowej.
Jeśli do wniosku załączono odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia, jego oryginał składa się przy odbiorze dowodu osobistego.

Miejsce odbioru

Gmina, w której obywatel składał wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego

Wymagane Dokumenty

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego     
2. aktualna fotografia osoby, której wniosek dotyczy  o wymiarach 35x45 mm ukazującą osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,                  3. na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa w razie gdy dane we wniosku budzą wątpliwości co do obywatelstwa.     
4. dotychczasowy dowód osobisty a w przypadku jego utraty, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają),
5. dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.

Opłaty

Nie pobiera się
 
Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydawane jest bezpłatnie.
Za poświadczenie kserokopii strony z akt dowodów osobistych – 5 zł za stronę.

Tryb odwoławczy

Odwołanie do Wojewody Lubuskiego za pośrednictwem  organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji

Uwagi

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania z wyjątkiem:
- osoby, która nie ukończyła 5 roku życia – dowód jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
 
Warstwa elektroniczna dowodu: Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji. Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN,  certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany  zostanie indywidualny numer PIN.
 
Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym.
 
Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletniości. 

Podstawa prawna

Ustawa o dowodach osobistych z dnia 6 sierpnia 2010 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz.653 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu (Dz. U. z 2020 r. poz.31)

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony